lyra instrumentas du vienetai

Lyra - instrumentas, istorija ir naudojimas

Lyra yra muzikos instrumentas, priklausantis styginių instrumentų grupei. Tai vienas iš seniausių pasaulyje žinomų muzikos instrumentų, kilęs iš senovės Graikijos ir Viduriniųjų Rytų. Lyros istorija siekia tūkstantmečius, o ji dažnai buvo naudojama kaip palydovas poezijai ar dainavimui

 

Lyra - kilmė ir istorija

Lyra, senovinis muzikos instrumentas, pirmą kartą atsirado Mesopotamijos civilizacijoje, apie 3000 m. pr. Kr. Tais laikais tai buvo neatsiejama garbinimo ir religinių ceremonijų dalis, naudojama garsiuose renginiuose ir šventėse. Šiame kontekste pirmosios lyros forma buvo paprasta, susidedanti iš rezonuojančios įdubos ir širdies, pagamintos iš ožkos odos ar kitų natūralių medžiagų. Jos raida buvo stebima šimtmečius, siejama su kultūrų ir visuomenių pokyčiais

Per amžius ir kultūras jinai evoliucionavo įvairiai. Senovės Egipte jos puošyba ir struktūra įvairavo, širdelės greitai buvo padengtos metalais. Šis instrumentas dažnai vaizduojamas paveiksluose ir skulptūrose, parodantis jo svarbą egiptiečių kasdieniame gyvenime ir religijoje. Graikijoje buvo jinai naudojama ugdant jaunimą, o jos naudojimas dainose ir poezijoje buvo labai svarbus, nes poetai ją naudojo savo kūrybai išreikšti

 

Naudojo žinomi asmenys

Žymūs asmenys, tokie kaip Pitagoras ir Terpanderis, propaguodami lyros vartojimą, žymiai padidino jos augimą muzikos mene

Pitagoras savo harmonikų teorija nustatė muzikos ir matematikos sąsajas

Terpanderis, kuris, kaip manoma, buvo pirmasis kompozitorius, derindamas instrumentus ir melodijas, paliko mums gerai žinomą lyrinę muzikos tradiciją

Lyros sluoksnio ir medžiagos pokyčiai, įskaitant medžio ir metalo naudojimą, aiškiai parodo įvairių kultūrų instrumento pritaikomumą. Šios naujovės ir pokyčiai tęsėsi laikui bėgant ir paskatino modernų lyros naudojimą

 

Lyros struktūra ir rūšys

Šis senovinis muzikos instrumentas susideda iš įvairių dalių, kurių pagrindinis korpusas yra garsų pagrindas. Jos korpusas, pagamintas iš medžio arba metalo, turi savitą formą, kuri turi įtakos garsų rezonansui ir kokybei. Vieta, kur korpusas pritvirtintas prie rankenos, kuri yra laikomo įrankio dalis, užtikrina stabilumą ir patogumą naudoti

Lyros dalys

Kalbant apie širdies dalį, lyros dažniausiai turi skirtingo įtempimo stygas, kurios yra pagamintos iš skirtingų medžiagų, tokių kaip plaukai, sintezatorius ar metalinės vielos. Šie akordai yra išdėstyti skirtingo ilgio ir išdėstyti kampu kūno atžvilgiu, o tai daro didelę įtaką lyrų skambesiui ir melodijai. Yra kintamas akordų skaičius, o kiekvienos stygos vibracija sukuria unikalią harmoniją, pagal skirtingas muzikos tradicijas. Plagiato ir graikų lyros, atsiradusios skirtingose ​​kultūrose, skiriasi ne tik struktūra, bet ir garsais bei melodijomis

Konstrukcija:

Tradicinių lyrų konstrukcija tai nedidelis, U formos arba pusapvalis instrumentas su dviem šoninėmis rankenomis (rankenomis arba „ragais“), prie kurių tvirtinamos stygos

Jos turi kelias stygas (paprastai nuo 5 iki 10), kurios gali būti įvairaus ilgio ir yra pritvirtintos prie korpuso. Stygos grojamos pirštais arba plektru (nedideliu pagaliuku)

Korpuse dažnai būna rezonansinė anga, skirta sustiprinti garsą

Garsas:

Lyrų garsas yra švelnus ir melodingas, tinkamas poezijos ir dainavimo palydai

Stygos gali būti derinamos skirtingai, priklausomai nuo tradicijų ir kultūrų, kuriose jinai buvo naudojama

Lyros rūšys

Pagrindinės rūšys, tokios kaip plagijuota ir graikų, pasižymi struktūra ir panaudojimu. Graikų kultūroje garsi graikų lyra dažniausiai naudojama melodingai maldai, o plagijuota dažnai pagal liaudies tradicijas yra skirta šokiams ir šventėms. Ši tradicijų ir struktūrų įvairovė parodo, kaip lyra naudojama skirtinguose kontekstuose

Senovės lyros

Graikų: Klasikinė, dažnai vaizduojama mene su vėžlio kiautu kaip rezonatoriumi

Egiptietiška: Turėjo stačiakampį rezonatorių ir buvo naudojama religinėse ceremonijose

Šumerų: Viena seniausių žinomų lyrų, paplitusi Mesopotamijoje

Vėlesnės lyros ir jų variantai

Viduramžių: Europoje viduramžiais buvo populiarus instrumentas, turėjęs įvairių formų ir dydžių

Keltų: Keltai naudojo ją kaip svarbų religinį ir socialinį instrumentą

Arabų (ūdas): Artimųjų Rytų lyra, turinti savitą formą ir garsą

Šiuolaikinės lyros ir panašūs instrumentai

Šiuolaikinės liaudies lyros: Daugelis šiuolaikinių kultūrų turi savo lyrų variantus, kurie skiriasi konstrukcija ir grojimo būdu

Arfa: Arfa dažnai laikoma lyrų giminaite, nors turi savitą konstrukciją ir grojimo techniką

Citara: Kitas lyrų giminaitis, paplitęs įvairiose kultūrose

 

 

Lyra tradicinėje ir šiuolaikinėje muzikoje

Archajiškas instrumentas vaidino pagrindinį vaidmenį tradicinėje ir šiuolaikinėje muzikoje. Giliai kultūrinėje įvairovėje kilusi lyra įvairiuose regionuose įgijo skirtingą paskirtį ir stilių. Tradicinėje muzikoje dažnai naudojama apeiginėse praktikose, vestuvėse ir festivaliuose, vaidindama nepakeičiamą vaidmenį pamaldose ir kultūros šventėse. Tokie pavyzdžiai kaip graikų Kretos ritmais arba arabų maqamat stiliumi aiškiai parodo, kaip šis instrumentas išlieka ištikimas ir gyvas

Šiais laikais jos reiškėsi ir įvairiuose muzikiniuose kontekstuose. Ne tik liaudies ir tradicinėje muzikoje, bet ir šiuolaikinėje kompozicijoje jos randa savo vietą

Kompozitorius Ludovico Einaudi supynė lyrų garsų harmoniją su elektroninės muzikos elementais, kurdami naujus ir įtaigius garsus. Jos užėmė vietą teatruose ir populiariojoje muzikoje, nors dabar atrodo kaip labiau hibridizacija

Muzikantas kaip Yo-Yo Ma, bendradarbiaudamas tarp kitų sistemos instrumentų ištyrė naujus režimus ir melodijas

Lyros nėra ne tik muzikos instrumentas, bet ir kultūrinio tapatumo bei tradicijų struktūros simbolis. Klasikinėje muzikoje skirtingi kompozitoriai koncerte įvedė jos vartojimą su dekoratyviais ir aštriais melodiniais efektais. Klasikinės muzikos kūriniuose naudojama kaip skambi paklodžių puošmena, sukurianti nuostabią garsų erdvę. Ji gilina jos panaudojimą šiuolaikiniuose kontekstuose, taip pat kviečia klausytojus pažvelgti į jos gyvus garsus ir grožį, demonstruojant instrumento potencialą įvairiuose stiliuose ir žanruose

 

Lyros istorija ir kultūrinė reikšmė

Senovės Graikijoje jos buvo ypatingai svarbūs instrumentai, dažnai siejami su mitologija, ypač su dievais Apolonu ir Orfėju, kurie laikyti lyrų globėjais. Jos dažnai naudotos poetų ir bardų, kurie jomis palydėdavo savo dainas ir pasakojimus vartodami dieviškuosius gėrimus. Graikai tikėjo, kad jų muzika turi galią nuraminti sielą ir sukurti harmoniją. Tokio tipo instrumentai taip pat egzistavo ir kituose regionuose, įskaitant Egiptą, Mesopotamiją bei Europos šiaurės kraštus

 

Lyros studijos ir praktika

Elegancijos ir muzikalumo derinys, reikalauja didelio atsidavimo ir rūpesčio iš tų, kurie nori suprasti ir ištobulinti šį instrumentą. Pirmasis žingsnis mokantis groti su ja yra intelektualinis ir fizinis instrumento supratimas

Praktikoje tonų ir moduliacijų žinių nepakanka - taip pat reikia ištirti emocinį jausmą, kurį išreiškia muzika. Įvairūs akordų skambėjimo metodai, tokie kaip arpedžas ir skalės progresija, suteikia pagrindą aukštesniam lygiui. Meditacijos dvasiniai metodai, tokie kaip kvėpavimas ir atsipalaidavimas, gali atlikti neišmatuojamą vaidmenį suteikiant protinį aiškumą net ir pervargę. Vedami meditacijos, skirtos lauke ir intravertiškai muzikinei veiklai, muzikantai gali prasmingai pasirodyti viešose erdvėse

Dainos pasakojimas ir muzikinės analizės jausmas gali padėti suprasti, kaip grojama lyromis. Dalyvavimas muzikinėse bendruomenėse ar paskaitose ir seminaruose gali padėti užmegzti ryšį su kitais muzikantais. Tokiuose renginiuose ne tik išmokstama naujų technikų, bet ir randama motyvacijos bei įkvepimo tikėti muzika

 

Lyros reikšmė šiandien

Šiandien lyra dažniau sutinkama tradicinės ar senosios muzikos ansambliuose, kai kurie muzikantai ją naudoja eksperimentinėje muzikoje ar istorinio atkūrimo projektuose

Trumpai tariant, lyros studijos ir praktika reikalauja įgūdžių ir atsidavimo, kurį taip pat galima rasti kitų muzikantų ir mokytojų pasiūlymų ir patarimų pagalba. Turėdamas kantrybės ir sunkaus darbo kiekvienas muzikantas galės rasti savo vietą muzikos pasaulyje per lyros konkursus ir renginius